Friday, 14 December 2012

Kenapa Rel Keretapi Banyak Batu Kerikil?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, kalau yang perasan mesti ada yang tertanya-tanya kenapa banyak batu kerikil di sepanjang landasan kereta api. Mengapa sengaja diletak dan apakah fungsinya? Jom baca ni..


1. Fungsi batu kerikil pada rel keretapi adalah sebagai padatan pemberat. Dengan adanya lapisan batu kerikil ini rel dapat tetap berdiri dengan stabil. Sehingga keretapi yang berjalan di atasnya pun dapat berjalan dengan baik.
2. Batu kerikil ini juga berfungsi untuk menyerap getaran (shock absorber) yang berlaku ketika keretapi sedang melalui. Sehingga goncangan yang berlaku ketika keretapi melintas dapat dikurangkan. Dan rel keretapi pun tidak cepat rosak dan boleh digunakan untuk masa yang lama.
3. Fungsi seterusnya iaitu untuk menahan dan melancarkan aliran air di semasa hujan. Fungsi ini berperanan untuk mencegah berlakunya hakisan tanah atau hakisan pada tanah di sekitar rel keretapi.
4. Dan yang terkini, batu kerikil juga berfungsi untuk menghalang tumbuhnya rumput di sekitar rel. Tumbuhnya rumput di sekitar rel boleh dapat secara langsung atau tidak langsung menyebabkan penggemburan tanah di bawahnya. Perkara ini tentunya dapat membahayakan kerana jika tanah di bawah rel tidak stabil maka akan dapat membahayakan perjalanan keretapi.
Memang, ada kedudukan-kedudukan tertentu tidak perlu batu kerikil, seperti landasan keretapi yang terdapat di atas jambatan atau jalan raya. Perkara ini terjadi kerana semua fungsi dari batu kerikil tadi sudah diambil alih fungsinya oleh mekanisme lain.
Jambatan sudah dirancang khusus sedemikian rupa supaya dapat menahan getaran yang akan terjadi yang dihasilkan ketika keretapi melintas. Demikian pun dengan rel keretapi yang terdapat pada jalan raya, jalan tar telah menggantikan peranan batu kerikil dengan baik. Sehingga pada tempat-tempat tersebut, tidak diperlukan lagi batu kerikil untuk diletakkan di bawah rel kereta api. Sekian..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...